Dieta bezglutenowa – co jeść a czego unikać

Przez : | 8 komentarzy | On : Marzec 26, 2014 | Kategoria : Artykuły, To warto wiedzieć !

Chleb wiejski

Dieta bezglutenowa. Celiakia – informacje ogólne.

Gluten jest mieszaniną białek gluteniny i gliadyny występujących w ziarnach zbóż takich jak pszenica, żyto, jęczmień i owies.

Celiakia to choroba którą charakteryzuje trwała nietolerancja glutenu  (glutenozależna choroba trzewna). Jest to autoimmunologiczna choroba o podłożu genetycznym. Organizm po przyjęciu glutenu – czynnika szkodliwego, zaczyna wytwarzać przeciwciała zarówno przeciw glutenowi jak i błonie śluzowej.  Zaniedbanie diety bezglutenowej może prowadzić na stałe do zaniku kosmków śluzówki jelita cienkiego co w efekcie powoduje upośledzenie wchłaniania wielu składników pokarmowych. Co z kolei może doprowadzić do niedożywienia organizmu oraz wielu powikłań ogólnoustrojowych (niedokrwistość, krzywica, osteoporoza czy niedobory masy ciała). Dlatego należy pamiętać, że organizm nietolerujący glutenu często charakteryzuje niski poziom żelaza, sodu, potasu, magnezu, cynku, miedzi, oraz niskie stężenie cyjanokobalaminy i kwasu foliowego. Dieta powinna zakładać zwiększenie podaży tych składników.

Dieta bezglutenowa wyklucza spożywanie pieczywa, płatków zbożowych ani żadnych innych pokarmów sporządzanych z wyżej wymienionych zbóż oraz ich gatunków. Planując menu dla osoby z nietolerancją glutenu należy pamiętać o wykluczeniu produktów które mogą zawierać w swym składzie gluten jako np. nośnik smaku czy zagęstnik lub wypełniacz  – charakterystyczny składnik żywności przetworzonej.

Dieta bezglutenowa – produkty które mogą zawierać gluten

  • przyprawy – jarzynki do zup, kostki rosołowe, mieszanki przypraw oraz sosy i zupy instant (gluten jako nośnik smaku)
  • różnego typu przekąski gdzie gluten jest składnikiem preparatów aromatyzująco-smakowych)
  • przetwory mleczne – jogurty, kefiry, maślanki napoje mleczne, twarożki, serki topione  oraz wsady owocowe – w składzie często widnieją skrobia, skrobia modyfikowana, błonnik pszenny lub „czysty” gluten)
  • mięso przetworzone np. mięso mielone
  • wędliny, pasztety, konserwy
  • tanie gatunki kawy rozpuszczalnej – z domieszką kawy zbożowej
  • herbaty aromatyzowane do których gluten dodawany jest jako nośnik smaku
  • słodycze i desery – guma do żucia, żelki, gotowe budynie, lody, czekolada, chipsy

Produkty roślinne wolne od glutenu: ryż biały, ryż brązowy, kukurydza, gryka, proso, komosa ryżowa, sorgo, amarantus, skrobia kukurydziana, ryżowa i z tapioki, kasze, wszystkie rodzaje orzechów w postaci nieprzetworzonej oraz mąki sporządzane z tych produktów.

Bób

Bób

Żywność produkowana dla bezglutenowców oznakowana jest „przekreślonym kłosem” lub napisem „produkt bezglutenowy”.

żywność bezglutenowa

Dieta bezglutenowa – przykładowe menu

DZIEŃ I

ŚNIADANIE

kasza jaglana na mleku z owocami (maliny, banany)

szklanka soku pomarańczowego

II ŚNIADANIE

jogurt naturalny

jabłko

OBIAD

zupa krem z pomidorów

grillowana pierś drobiowa, fasolka szparagowa z masłem, ziemniaki gotowane z koprem

deser: carpaccio z kiwi

KOLACJA

sałatka jarzynowa (składniki: groszek, marchewka, ziemniaki, jajko, majonez-najlepiej domowej produkcji lub zastąpiony jogurtem naturalnym)

DZIEŃ II

ŚNIADANIE

jajko w koszulce na waflu ryżowym, pomidor z oliwą bazyliową

herbata czarna z cytryną

II ŚNIADANIE

smoothie z kiwi, szpinaku i ogórka

OBIAD

rosół z ryżem

pieczona karkówka w sosie własnym, kasza gryczana, buraczki

deser: mus czekoladowy z orzechami włoskimi

KOLACJA

faszerowana pieczona cukinia z fetą i selerem naciowym

DZIEŃ III

ŚNIADANIE

omlet z wędzonym łososiem i rukolą

sok świeżo wyciskany z jabłka i grapefruita

II ŚNIADANIE

sałatka z kurczakiem z sosem czosnkowym na jogurcie (składniki: smażona pierś drobiowa, sałata lodowa, czerwona cebula, pomidor)

szklanka soku pomidorowego

OBIAD

makaron bezglutenowy z kurczakiem i suszonymi pomidorami

deser: pucharek świeżych owoców (kiwi, truskawki, banan, maliny)

KOLACJA

płatki gryczane na mleku z orzechami i suszoną morelą

DZIEŃ IV

ŚNIADANIE

płatki kukurydziane z orzechami i rodzynkami z jogurtem naturalnym

kakao

II ŚNIADANIE

naleśnik gryczany (składniki: mąka gryczna, mleko, jajko, sól) z serkiem mascarpone i malinami

OBIAD

barszcz ukraiński

roladki z pstrąga z serem camembert

deser: panna cotta z galaretką z herbaty rooibos

KOLACJA

sałatka z grillowanym łososiem (składniki: łosoś, sos winegret, jajko, ogórek kiszony, cebula)

Suszone daktyle

Suszone daktyle

Share This Post!

Komentarze

  1. Napisane w mavika s 26 marca, 2014

    Wszystko ok, tylko tam manna na śniadanie 🙂

    • Napisane w admin s 26 marca, 2014

      Dziękuję za czujność. Miała być kasza jaglana:) Już zmienione. Pozdrawiam.

  2. Napisane w Go glunten free s 27 marca, 2014

    Co do owsa to zdania są podzielone. Raczej chodzi o możliwość jego zanieczyszczenia innymi zbożami niż szkodliwość samego owsa. 95% chorych na celiakię dobrze toleruje czysty owies. Musi on jednak mieć certyfikat, bo „zwykły” owies ze „spożywczaka” zawsze będzie niebezpieczny dla osoby nietolerującej glutenu.

    • Napisane w admin s 3 kwietnia, 2014

      Dokładnie tak. Zgadzam się z Tobą w 100%.
      Pozdrawiam.

  3. Napisane w flips s 1 kwietnia, 2014

    Co do przekąsek polecamy chrupki kukurydziane Flips jest to produkt rekomendowany przez Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej.

  4. Napisane w Małgorzata s 7 czerwca, 2014

    Super przepisy…!

  5. Napisane w Joanna s 7 lipca, 2016

    Dieta bezglutenowa jest dużym utrudnieniem: cały czas trzeba być czujnym, czytać etykiety itd. Jednak jest możliwe jeść bezglutenowo i smacznie (oczywiście wymaga to poświęcenie trochę czasu by przygotować posiłki lub/i trochę pieniędzy – produkty bezglutenowe często są droższe). Odsyłam to wiedzy na temat diety bezglutenowej w przystępnym języku: ************************* Zwróćmy uwagę, że jest ona konieczna tylko w przypadku nietolerancji glutenu, cierpienia na którąś z podanych chorób, a nie jak się dzisiaj przyjęło uważać – modnego odchudzania.

  6. Napisane w Agnieszka s 28 listopada, 2016

    Coraz więcej osób świadomie wybiera dietę bezglutenową, i nie jest to moda. My do tego zachęcamy, ale zawsze łączymy to także z badaniami i zmianą nawyków, bo sama eliminacja to za mało.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress