Jak odżywiać dzieci?

Przez : | 0 Komentarz | On : Marzec 17, 2014 | Kategoria : Artykuły, To warto wiedzieć !

Jak odżywiać dzieci??

Racjonalna dieta dziecka powinna zawierać wszystkie niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka składniki, dostosowane do jego wieku, aktywności fizycznej i umysłowej. Stąd najlepiej aby dieta taka była urozmaicona, dzięki czemu unikniemy niedoboru któregokolwiek ze składników odżywczych. Właściwy sposób odżywiania jest jednym z podstawowych czynników warunkujących prawidłowy rozwój fizyczny, umysłowy i społeczny dzieci i młodzieży, mało tego to jak zadbamy o odżywianie dziecka w najmłodszych jego latach życia warunkuje jego zdrowie i prawidłowy rozwój w latach późniejszych.

Włoska bruschetta

Planując menu naszych pociech musimy uwzględnić produkty takie jak: produkty zbożowe, warzywa i owoce, nabiał, ryby, jaja, mięso, rośliny strączkowe oraz tłuszcze i odpowiednią ilość płynów. Ważna jest również  ilość spożytych posiłków w ciągu dnia oraz regularne odstępy między nimi co skutecznie unormuje przemianę materii dziecka. Zaleca się spożywanie przez dzieci (u dorosłych te zalecenie jest identyczne) 4-5 posiłków w ciągu dnia, z czego większość z nich powinno zawierać porcję owoców lub warzyw, z naciskiem na większe spożycie warzyw niż owoców (ze względu na większość zawartość cukrów prostych sprzyjających otyłości).

Dzieci i młodzież powinny spożywać 4-5 posiłków dziennie (posiłki główne: śniadanie, obiad, kolacja oraz posiłki uzupełniające: drugie śniadanie i podwieczorek) co 3-4 godziny. Regularne jedzenie normuje przemianę materii i pozwala na utrzymanie odpowiedniego poziomu glukozy we krwi, a to z kolei sprzyja dobrej formie i samopoczuciu dziecka w ciągu dnia oraz ma znaczący wpływ na wyeliminowanie prawdopodobieństwa zachorowalności na cukrzycę w późniejszym okresie.

płatki kukurydziane

płatki kukurydziane

Produkty zbożowe, podobnie jak w przypadku diety dla osoby dorosłej, powinny stanowić podstawę diety dzieci i młodzieży,  jednakże ze zwróceniem uwagi na to by produkty te były pełnoziarniste – czyli bogate w węglowodany złożone, błonnik, witaminy z grupy B oraz minerały jak: magnez, żelazo, cynk, fosfor. Stąd w diecie powinny znaleźć miejsce produkty takie jak: pieczywo razowe, graham, produkty z  mąki orkiszowej oraz makarony pełnoziarniste i kasze gruboziarniste (m.in. gryczana, pęczak), płatki zbożowe (owsiane, jęczmienne, żytnie). Tu szczególną uwagę należy zwrócić na płatki śniadaniowe, tak bardzo cieszące się popularnością wśród dzieci i młodzieży. Płatki o różnych smakach, od których aż huczy w reklamach telewizyjnych najczęściej sporządzane są z białej oczyszczonej mąki z dodatkiem przerażającej ilości cukru!! Najlepsze rozwiązanie to mieszanie naturalnych płatków pochodzących z różnych zbóż, ale z pełnego ich przemiału (owsiane, żytnie, kukurydziane ) i dodawanie do nich znanych nam dodatków jak  świeże owoce, bakalie, orzechy.

warzywa, pelnoziarniste produkty zbożowe

Warzywa i owoce to najlepsze źródło przeciwutleniaczy spośród wszystkich produktów spożywczych, dostarczają również kwasu foliowego, minerałów jak potas, magnez, żelazo różnych witamin (zwłaszcza witaminy C, β-karotenu, kwasu foliowego) i składników mineralnych (m.in. potas, magnez, żelazo, wapń) oraz  błonnika pokarmowego.

Mleko i jego przetwory to bogactwo pełnowartościowego białka, tłuszczu oraz witamin (A, D,  B2) i niezbędnego do budowy kości i zębów wapnia. Produkty które powinny znaleźć się w jadłospisie dzieci i młodzieży to oczywiście mleko,  napoje mleczne fermentowane tj. jogurt, kefir, maślanka, zsiadłe mleko oraz sery twarogowe białe i homogenizowane oraz sery podpuszczkowe. Minimalna, zalecana dzienna porcja nabiału dla dzieci w wieku szkolnym to 2 szklanki mleka oraz kubek jogurtu lub 2 plastry żółtego sera. Wybierając produkty mleczarskie uważajmy na wszechobecny w nich cukier! Owocowe jogurty o ładnych zachęcających do zakupu etykietach często mają w sobie bardzo duże ilości cukru, głównie w formie syropu glukozowo – fruktozowego – w największym stopniu odpowiedzialnego za tycie dzieci. Świetną alternatywą dla nich mogą stanowić jogurty naturalne do których sami dodamy owocowy dodatek w formie świeżych owoców.

Panna cotta

Panna cotta

Mięso, jaja, ryby są nieodłącznym elementem każdej racjonalnej diety, także diety dzieci. Dostarczają one pełnowartościowego białka, witamin z grupy B oraz A, D, E, K (jaja), żelaza, cynku oraz jodu (ryby). Spośród ryb najlepsze będą tłuste ryby morskie (np. makrela łosoś). Stanowią one dobre źródło NNKT – Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych wspomagających prawidłowy rozwój umysłowy dzieci. Mięso powinno być chude, wysokogatunkowe (drób, wołowina, cielęcina, jagnięcina oraz chuda wieprzowina), ale spożywane nie częściej niż kilka razy w tygodniu. Ciekawą alternatywa dla potraw z mięsa mogą być dania z nasion roślin strączkowych takie jak fasola, groszek, soja. Pamiętajmy aby przed podaniem były dobrze ugotowane – w ten sposób zwiększymy ich strawność, oraz zmniejszymy zawartość substancji wzdymających oraz anty odżywczych, które zmniejszają przyswajalność składników odżywczych. Nasiona strączkowe dostarczają białka, witamin i składników mineralnych oraz zawierają błonnik pokarmowy usprawniający pracę jelit.

 

Pasta z bobu

Pasta z bobu

 

Do smarowania pieczywa polecane jest naturalne masło (ok.2-3 łyżeczek) zawierające witamina A i D. Do smażenia i jako dodatek do potraw – oleje roślinne tj. olej rzepakowy czy oliwę z oliwek – bogate w kwasy nienasycone i  omega 3 – maksymalnie 1-2 łyżeczki.

W żywieniu dzieci należy bezwzględnie unikać produktów zawierających utwardzone tłuszcze roślinne, które są źródłem niekorzystnych dla organizmu izomerów trans kwasów tłuszczowych. Do produktów takich należą m.in. margaryny twarde, produkty wytwarzane z ich dodatkiem czyli wyroby cukiernicze, wyroby ciastkarskie i czekoladowe, a także utwardzone tłuszcze do smażenia oraz dania typu fast food. Do produktów, które ze względu na profilaktykę nadwagi i otyłości oraz innych przewlekłych chorób, należy ograniczać w menu przedszkolaka należą sól i cukier. Stałe nadmierna podaż soli może prowadzić do nadciśnienia, a dalej do miażdżycy oraz dalszych konsekwencji tych zmian. Sól można zastępować świeżymi i suszonymi ziołami. Zamiast słodkich przekąsek lepiej dziecku zaproponować owoce czy jogurt. Pamiętajmy też, że nadmierne spożywanie słodyczy w ciągu dnia grozi wczesną próchnicą zębów oraz cukrzycą w późniejszym wieku.

woda

woda

Mamo, Tato wolę wodę! – to jedno z najlepszych „dietetycznych” haseł reklamowych ostatnich lat. Woda stanowi istotny element naszej diety. Jej niedobory mogą się niekorzystnie odbić na funkcjonowaniu organizmu dzieci jak i dorosłych. Dzieciom do popijania w ciągu dnia zaleca się wodę źródlaną i mineralną z zastrzeżeniem aby nie były one wysoko zmineralizowane. Polecane są też herbatki z naturalnych owoców bez cukru, kakao i kawa zbożowa. Zalecane soki owocowe to soki wyciskane samemu w domu gdyż te kupne bardzo często zawierają spory dodatek cukru .

Bezwzględnie należy unikać podawania dzieciom słodzonych napojów gazowanych.

Share This Post!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress