Kwasy omega 3 i omega 6. Dlaczego istotne w diecie??

Przez : | 0 Komentarz | On : Grudzień 29, 2012 | Kategoria : To warto wiedzieć !

Kwasy omega-3 i omega-6. Dlaczego istotne w diecie??

Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 (n-3 i n-6) to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, zbudowane z osiemnastu i wiecej atomów węgla. Kwasy te  posiadają co najmniej dwa wiązania podwójne, a n-3 i n-6 oznacza że, pierwsze wiązanie podwójne występuje przy trzecim lub szóstym atomie węgla.
Organizm ludzki jest zdolny do wytworzenia wszystkich kwasów tłuszczowych niezbędnych dla prawidłowego metabolizmu, poza dwoma:
kwasem linolowym (LA) z grupy omega-6
oraz
alfa-linolenowym (ALA) z grupy omega-3.
Te dwa kwasy muszą być dostarczone z pożywieniem i dlatego nazywają się „niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi (NNKT). Są niezbędne dla właściwego rozwoju i funkcjonowania organizmu, ponadto stanowią  substrat do wytwarzania innych kwasów tłuszczowych (np. kwas arachidonowy (AA) powstaje z LA).

ŹRÓDŁA KWASÓW OMEGA-3

  •  ryby morskie: szprotka, tuńczyk, makrela, łosoś, sardynka, dorsz, śledź, także kawior,
  • owoce morza,
  •  oleje (lniany, z pestek dyni, orzechowy, klonowy i rzepakowy),
  • siemię lniane, orzechy włoskie i brazylijskie,
  • zielone warzywa liściaste.

ŹRÓDŁA KWASÓW OMEGA-6

  •  oleje roślinne jak: kukurydziany, sezamowy, słonecznikowy, sojowy, olej z wiesiołka, ogórecznika i kiełków pszenicy,
  • mięso, jaja
  • nabiał (zwłaszcza mleko)

KWASY OMEGA 3 I OMEGA 6 – UWAGA WAŻNE SĄ PROPORCJE !!!

Aby wprowadzenie NNKT do codziennej diety przyniosło oczekiwane rezultaty kwasy te muszą być przyjmowane z pożywieniem w odpowiednich proporcjach. Dzienna dawka kwasów Omega-6 zależy od ilości spożywanych kwasów Omega-3. A proporcja ta powinna wynosić 4:1 (omega-6 do omega-3)

Bardzo ważne jest by utrzymać właściwą relację między ilością kwasów Omega-6 i Omega-3, która powinna wynosić 4:1

Nadmiar Omega-6 w stosunku do Omega-3 może spowodować u dzieci objawy alergii, nadpobudliwości i nietolerancji pokarmowej, a u dorosłych prowadzić do zmian miażdżycowych, chorób serca oraz zmian nowotworowych.

Stosunek kwasów omega- 6 do omega- 3 we współczesnej diecie waha się pomiędzy wartościami 20:1 oraz 40:1 co może poważnie rzutować na  stan naszego zdrowia a co z tym się wiąże na długość życia.

Aby zachować odpowiedni poziom spożycia NNKT należy jadać dużo tłustych ryb morskich, owoców morza, przetworów rybnych (najlepiej surowych), oleje lniany, rzepakowy czy oliwę z oliwek spożywać w stanie surowym. Jadać orzechy, liściaste warzywa zielone, mięso (zwłaszcza czerwone) oraz jaja. Łącznie dziennie powinniśmy spożywać około 2-3 g kwasów omega–3 i około8-12 g kwasów omega-6.

Kwasy omega 3 i omega 6

Dziki łosoś z warzywami grillowanymi

 

ROLA KWASÓW OMEGA-3 W ORGANIZMIE

  • Stanowią budulec tkanki mózgowej, wpływają na prawidłowy rozwój mózgu oraz na zachowanie sprawności umysłowej.
  • Wpływają na jakość błon komórkowych wszystkich komórek ciała.
  • Przeciwdziałają zwapnieniu naczyń krwionośnych i korzystnie wpływają na układ naczyniowy.
  • Skutecznie  zwalczają choroby układu immunologicznego, stany zapalne (także stawów) oraz alergie, a co z tym się wiąże zwiększają odporność organizmu.
  • Są niezbędnym składnikiem syntezy hormonów takich jak dopamina i hormon szczęścia – serotonina.
  • Obecność kwasów Omega-3 wspomaga odchudzanie poprzez zapobieganie nadprodukcji leptyny oraz zmniejszenie apetytu i hamowanie uczucia łaknienia.
  • Obniżając poziom złego cholesterolu zapobiegają miażdżycy.
  • Poprawiają pracę serca i naczyń krwionośnych.
  • Hamują rozwój guzów i namnażanie się tkanki nowotworowej oraz jej rozprzestrzenianie.
  • Łagodzą bóle na tle reumatyzmu
  • Zmniejszają ryzyko choroby Alzheimera i stwardnienia rozsianego.
  • Przeciwdziałają agresji, stresowi i depresji.
  • Zapobiegają przedwczesnym porodom i warunkują odpowiednią masę urodzeniową noworodków.

 

ROLA KWASÓW OMEGA-6 W ORGANIZMIE

  • Regulują funkcjonowanie mózgu.
  • Zapewniają właściwy wzrost i rozwój organizmu.Utrzymują zdrowie kości.
  • Regulują metabolizm.
  • Stymulują wzrost skóry i włosów.
  • Wpływają na zdolności rozrodcze, spowalniają oraz zmniejszają intensywność symptomów menopauzy
  • Wspomagają leczenie ADHD.
  • Zapobiegają osteoporozie, anoreksji, cukrzycy, alergii, chorobom oczu.
  • Zapewniają odpowiedni wzrost organizmu.
  • Zabezpieczają szybkie gojenie się ran.
  • Zapobiegają zakażeniom.
  • Korzystnie wpływają na pracę nerek i wątroby.
Kwasy omega 3 i omega 6

Dziki łosoś z warzywami grillowanymi

 

Share This Post!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress