Witaminy w diecie

Przez : | 0 Komentarz | On : Grudzień 16, 2012 | Kategoria : To warto wiedzieć !

Witaminy są niezbędnym składnikiem codziennej diety. Organizm człowieka nie ma zdolności wytwarzania większości witamin ani długotrwałego ich gromadzenia, dlatego powinny być one dostarczane w codziennej diecie w odpowiednich ilościach.

Witaminy dzielimy na rozpuszczalne w wodzie (wit. C, wszystkie wit. z grupy B) oraz w tluszczach – A, D, E, K. Stwierdzenie, że witaminy są rozpuszczalne w tłuszczach, oznacza, iż aby organizm mógł je wykorzystać muszą być one dostarczone w obecności tłuszczu (roślinnego bądź zwierzecego). Witaminy rozpuszczalne w wodzie są dostarczane z produktami takimi jak: warzywa ( w tym ziemniaki), owoce, produkty skrobiowe (kasze, mąka). Źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach są: oleje, kiełki pszenicy i soi, orzechy oraz ryby morskie.

Warzywa - bogate źródło antyoksydantów

Warzywa – bogate źródło antyoksydantów

Szczególną rolę w utrzymaniu zdrowia odgrywają witaminy antyoksydacyjne czyli  beta-karoten, będący prowiatminą witaminy A ( znajdujący się głównie  w tzw. żółtych i czerwonych warzywach i owocach: marchwi, papryce, dyni, pomidorach, morelach), witamina C , której źródłem, wbrew powszechnie panującej opini, są nietylko owoce cytrusowe, ale również ziemniaki, natka pietruszki, kapusta, szczypior, papryka, pomidory, czarna porzeczka, szpinak, oraz witamina E, którą znajdziemy w oliwie, kiełkach, orzechach, owocach morza i rybach. Rola witamin antyoksydacyjnych sprowadza się  przede wszystkim do  przeciwdziałania szkodliwemu działaniu wolnych rodników, do powstania których w dużej mierze przyczyniają się kwasy tłuszczowe trans (wytwarzane podczas m.in. utwardzania tłuszczów roślinnych przy produkcji margaryn). Witaminy antyoksydacyjne wykazują działanie przeciwmiażdżycowe i przeciwnowotworowe. Należy pamiętac że żaden suplement diety nie zastąpi witamin z naturalnego źrodła, ponieważ niektóre z witamin suplementowanych tabletkami są po prostu nieaktywne w naszym organizmie i nie dają nam w rzeczywistości pożądanego rezultatu, ponadto często suplementując niektóre z witamin ich spożycie z naturalnych źródeł samoistnie zaczynamy zmniejszać.

Aby nasz organizm otrzymał wszystkie potrzebne witaminy w wystarczającej ilości , powinniśmy codziennie zjeść  przynajmniej pół kilograma  różnorodnych warzyw i owoców nie wyłączając ziemniaków. Ponadto należy jeść produkty mączne (najlepiej z mąki pełnoziarnistej) i kasze. Aby dostarczyć odpowiedniej ilści witaminy E, należy spożywać odpowiednik dwóch łyżeczek oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek (na zimno np. do sałatki). Pamiętajmy aby nasze codzienne menu było urozmaicane różnorodnymi warzywami i owocami, oraz innymi produktami, dzięki czemu unikniemy niedoborów niektórych witamin i jednocześnie dostarczymy odpowiednich ilości witamin na które zapotrzebowanie  organizmu jest znacznie mniejsze.

 

Witaminy w diec ie

Witaminy w diec ie

Share This Post!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress